Puoli kiloa kasviksia päivässä!

puolikiloapaivassa.jpg.jpgTerveellinen ja monipuolinen ruokavalio on yksi tärkeimpiä hyvinvointiimme liittyviä tekijöitä, johon voimme myös helposti itse vaikuttaa. Asiantuntijoiden mukaan, jopa kolmannes syöpätapauksista voitaisiin välttää syömällä enemmän kasviksia. Kasvisten syöminen helpottaa myös verenpaineen, sydän- ja verisuonitautien hoitoa ja ehkäisyä, sekä auttaa painonhallinnassa.

Kasviksissa on runsaasti luonnollisia hyvinvointia ja terveyttä edistäviä hyötyaineita, kuten vitamiineja ja hivenaineita. Pillerit ja yksipuoliset vitamiinivalmisteet eivät korvaa kasvisten monipuolisia vaikutuksia. Terveysvaikutusten lisäksi kasvikset tuovat vaihtelua, makua ja väriä päivittäiseen perusruokaan.

Syö kasviksia joka aterialla.

Kasvisten suositeltu päivittäinen määrä ravinnossa on puoli kiloa. Useimmilla Suomalaisilla tämä ei kuitenkaan toteudu. Helpoin tapa nauttia riittävä määrä kasviksia on ottaa ne osaksi jokaista ateriaa. Kun nautit kasviksia päivän joka aterialla vähintään kuusi annosta päivittäin, tulee päivän aikana kasviksia nautittua suositellut puoli kiloa! Voi myös lisätä kasviksia ruuanlaiton yhteydessä pataruokiin, kastikkeisiin ja paistoksiin tuomaan väriä, makua ja keveyttä. Näin päivän kasviskiintiö täyttyy kohtuullisen helposti.

Ravitsemussuositusten mukainen pääruoka-annos kootaan niin, että lautasesta noin puolet täytetään kasviksilla. Yksi neljännes varataan lihalle, kalalle tai muille eläinkunnan tuotteille ja viimeinen neljännes täytetään perunalla, riisillä tai pastalla.

Lisätietoa terveellisestä ruokavaliosta, tekstilähde ja kuvat: www.kasvikset.fi